Koučování členů týmu ke zlepšení výkonnosti

23.11.2011 12:01

    Jednou z klíčových rolí leadera - kouče je členy týmu koučovat s cílem dosáhnout jejich nejlepších výsledků. Jako "trenér" obvykle pomůže členům týmu při řešení problémů, naznačí cestu pro proces rozhodování, naučí se novým dovednostem nebo jiným způsobem se bude podílet na pokroku v kariéře u členů týmu.

 

Jaké je osvědčená technika, jak najít příležitosti v praxi a naučení se důvěřovat instinktům ?

 

Model GROW. GROW je zkratka pro:

G......Goals (nastavení krátkodobých a dlouhodobých cílů– Co chci?)
R......Reality (vnímání skutečného stavu - Jak to vypadá teď?)
O......Options (alternativy, jak dosáhnout vytyčeného cíle– Jaké mám možnosti?)
W.....Will (touha - Co udělám?)

 

Zdroj: www.skillsconverged.com 

 

Užitečná metafora pro model GROW je plán, které pomůže směřovat k významným cílům. Ve svém tradičním použití model GROW předpokládá, že kouč není odborníkem na "klienta" a proto musí jednat jako objektivní prostředník. Kouč pomáhá vybrat ty nejlepší možnosti, ale přitom nenabízí radu nebo směr. Nicméně jako leader můžete své odborné znalosti nabídnout. Úkolem leadra je korigovat výběr možností s cílem dosažení nalezení nejlepších variant pro firmu a vetovat možnosti, které jsou nevhodné.

 

Postup kouče v rámci modelu GROW:

 

1. Definice cíle:  
Za prvé, s členem vašeho týmu musíte definovat a dohodnout se na cílích nebo jakého výsledku má být dosaženo. To by mělo pomoci členu týmu definovat cíl, který je konkrétní, měřitelný a realistický.  

 

Použitelné otázky jsou :

"Kam směřuji? "

"Jak by zcela ideálně měl vypadat můj život? "

"Jak chci, aby na mě lidé jednou vzpomínali? "

"Za jak dlouho chci dosáhnout svých cílů? "

"Jak budete hodnotit splnění cíle ?"

"Jak poznám, že problém je vyřešen?"

 

2. Prověření současné reality:

Hovořte se členem týmu s cílem popisu jejich současné realita. Jde o klíčový krok: až příliš často se lidé snaží vyřešit problém, aniž by plně ruměli všem skutečnostem a důvodům současného stavu. Často jim chybí některé informace, bez kterých nelze vyřešit problém efektivně.

 

Mezi užitečné koučovací otázky patří:

 "Co se děje teď ?"

 "Co nefunguje a co může být příčinou ?"

 "Kdo, co to ovlivňuje ?"

 "Co, kdo, kdy, jak často ?"

 "Co dělám dobře a co mohu dělat lépe ?"

 

3. Analýza možností:

Je potřeba popsat tolik dobrých možností, jak je to možné, a diskutovat o nich.  V každém případě, kouč může nabízet své vlastní návrhy. Ale člen týmu zpravidla nabízí varianty jako první

 

 Typické otázky používané ke stanovení možnosti jsou:

"Jak změny ovlivňují výsledek ?"

"Co jiného můžete dělat?"

"Co když to či ono omezení byly odstraněny?

"Jaké jsou výhody a nevýhody jednotlivých možností?"

"Jaké faktory budete používat zvážit možnosti?

"Která možnost přinese nejlepší výsledek? "

  

4. Další postup:

Díky porovnání současné reality a prozkoumání  možností člen týmu získá dobrou představu o tom, jak on nebo ona může dosáhnout svého cíle. To samo o sobě, ale stačit nemusí. Poslední krok jako kouče je člena týmu zavázat se k určité akci. Přitom budete pomáhat týmu zjistily jeho nebo její vůle a motivace.

 

 Užitečné otázky:

 "Tak co teď budete dělat. A kdy, kde a případně s kým?

 "Co by mohlo zastavit váš plán kupředu?"

 "A jak to můžeme překonat ?"

 "Co ještě pomůže splnit t vaše cíle?"

 "Co ještě budete dělat?"

 

 

Správce informace: Daniel Zátopek, webmaster@inselect.cz

—————

Zpět