Základním pravidlem je pojistnou událost pokud možno bezodkladně nahlásit pojišťovně. Je-li nezbytné začít s odstraněním vzniklé škody z důvodu zabránění vzniku dalších škod ještě před příchodem likvidátora pojišťovny, je nutné tyto škody dostatečně zdokumentovat. Jednání s pojišťovnou usnadní, máte-li k dispozici pojistnou smlouvu. Pokud z objektivních příčin smlouvu u sebe nemáte, pojišťovna ji dohledá ve svých archivech a podle dohodnutých podmínek pojistné plnění poskytne.
Oznámit pojistnou událost pojišťovně lze písemně či telefonicky na informačních linkách zřízených pojišťovnami nebo prostřednictvím jejich webových stránek. Potřebné formuláře k nahlášení pojistné události můžete získat v pobočce pojišťovny i na jejím webu. Po nahlášení Vás bude kontaktovat likvidátor, který se dostaví na místo škody k prohlídce poškozeného majetku.
Jak postupovat v případě živelné katastrofy?
I zde platí základní pravidlo, že pojistnou událost je potřeba pokud možno bezodkladně nahlásit, poté vzniklé škody zdokumentovat a udělat vše pro zabránění vzniku dalších škod. Po nahlášení Vás bude kontaktovat likvidátor, který se dostaví na místo škody k prohlídce poškozeného majetku. Před jeho příchodem si ujasněte rozsah a výši škody, vytvořte si pokud možno seznam všech poškozených věcí. V případech likvidace škod způsobených živelními pohromami jsou likvidátoři pojišťoven maximálně vytíženi a na místo škody se mohou často dostavit až za několik dní. Poškozený přitom musí zabezpečit majetek tak, aby zabránil vzniku dalších škod, a je tedy nucen některé škody odstranit. Pak je důležitá důkladná fotodokumentace, která mnohdy slouží jako jediný podklad pro likvidaci škody.
Uschovejte proto, pokud možno, poškozené věci do příchodu pracovníka pojišťovny. Počítá se však i s tím, že z důvodů hygienických, bezpečnostních a jiných začnete s úklidem, zajištěním oprav techniky, likvidací potravin, uhynulých zvířat apod. již dříve. Pokud máte k dispozici doklady o pořízení poškozeného, zničeného či ztraceného majetku, jejich předložení likvidaci rozhodně usnadní. Uhynulá zvířata je třeba z hygienických důvodů co nejrychleji odstranit. Kafilerní službu lze kontaktovat přes obecní úřad. Ta vydá potvrzení o převzetí uhynulého kusu.
Je-li to nezbytné, můžete požádat o zálohu na pojistné plnění. Pokud na ni pojišťovna přistoupí, bude Vám vyplacena ještě před ukončením likvidace. Poskytnutím zálohy na pojistné plnění vycházejí pojišťovny vstříc klientům zejména při likvidaci škod většího rozsahu, např. po vichřicích, při povodních a podobně.