Efektivní naslouchání
24.08.2011 09:36Efektivní naslouchání
Pozorným nasloucháním obchodního partnera získáváme klíčové informace. Informacemi v tomto případě chápeme jejich nejširší smysl slova. Vnímáme jak verbální složku, tak složku neverbálních signálů - gastikulací, mimiky, postoje těla. Vnímání všech složek umožňuje koučovi vytvoření konkrétní představu o jeho postojích, přáních, pocitech.
Aktivní naslouchání vyžaduje:
- Oční kontakt
- Vhodnou pozici v postoji těla - zpravidla otevřenou
- Projevení pochopení
- Parafrázování
- Pokládání otevřených otázek
- Shrnutí, poděkování a důvěru
Pravidla aktivního naslouchání:
- Ubezpečování partnera o své maximální pozornosti (gesta, postoje,…)
- Sledování neverbální komunikace – Porovnávání, zda je v souladu se slovním sdělením. Kupříkladu pokud vám někdo řekne, že k vám mluví upřímně a otevřeně a má při tom ruce složené na hrudi a nedívá se vám do očí, pak máte pádný důvod mu nevěřit. Jedna známá finta praví, že pokud chcete vědět zda vám člověk lže, tak se mu dívejte na oči - protože! …pokud se člověk, při odpovědi na vaši otázku, dívá do levého horního rohu(z jeho pohledu), pak přemýšlí, naopak pokud se dívá do pravého horního rohu (z jeho pohledu), pak s největší pravděpodobností lže.
- Projevování zájmu o to, co si partner myslí a co cítí. K rozvinutí dialogu používejte otevřené otázky: „Co to pro vás znamená“ „Co máte na mysli, když říkáte …“ Naopak nepoužívejte otázky sugestivní a uzavřené, nebo dokončování vět partnera
- Přesvědčování se, zda jste správně porozuměli tomu, co vám partner sděluje. Po delším sdělení používejte kontrolní otázky.„Jestli tomu správně rozumím, tak …“„Myslíte si tedy, že …“
- Naslouchání i tehdy, jsme-li v opozici. Přestože nesouhlasíme s partnerovým sdělením, aktivně nasloucháme a tím mu dáváme najevo, že se umíme vžít do jeho situace a podívat se na problém z jeho strany. Ochota naslouchat je také projevem respektu vůči partnerovi.
Správce informace: Daniel Zátopek, webmaster@inselect.cz
—————