Efektivní naslouchání

24.08.2011 09:36

Efektivní naslouchání 

 

Pozorným nasloucháním obchodního partnera získáváme klíčové informace. Informacemi v tomto případě chápeme jejich nejširší smysl slova. Vnímáme jak verbální složku, tak složku neverbálních signálů - gastikulací, mimiky, postoje těla.  Vnímání všech složek umožňuje koučovi vytvoření konkrétní představu o jeho postojích, přáních, pocitech.

 

Aktivní naslouchání vyžaduje: 

  • Oční kontakt
  • Vhodnou pozici v postoji těla  - zpravidla otevřenou
  • Projevení pochopení
  • Parafrázování
  • Pokládání otevřených otázek
  • Shrnutí, poděkování a důvěru

 

Pravidla aktivního naslouchání: 

  • Ubezpečování partnera o své maximální pozornosti (gesta, postoje,…)
  • Sledování neverbální komunikace – Porovnávání,  zda je v souladu se slovním sdělením. Kupříkladu pokud vám někdo řekne, že k vám mluví upřímně a otevřeně a má při tom ruce složené na hrudi a nedívá se vám do očí, pak máte pádný důvod mu nevěřit. Jedna známá finta praví, že pokud chcete vědět zda vám člověk lže, tak se mu dívejte na oči - protože! …pokud se člověk, při odpovědi na vaši otázku, dívá do levého horního rohu(z jeho pohledu), pak přemýšlí, naopak pokud se dívá do pravého horního rohu (z jeho pohledu), pak s největší pravděpodobností lže.
  • Projevování zájmu o to, co si partner myslí a co cítí. K rozvinutí dialogu používejte otevřené otázky: „Co to pro vás znamená“ „Co máte na mysli, když říkáte …“ Naopak nepoužívejte otázky sugestivní a uzavřené, nebo dokončování vět partnera
  • Přesvědčování se, zda jste správně porozuměli tomu, co vám partner sděluje. Po delším sdělení používejte kontrolní otázky.„Jestli tomu správně rozumím, tak …“„Myslíte si tedy, že …“
  • Naslouchání i tehdy, jsme-li v opozici. Přestože nesouhlasíme s partnerovým sdělením, aktivně nasloucháme a tím mu dáváme najevo, že se umíme vžít do jeho situace a podívat se na problém z jeho strany. Ochota naslouchat je také projevem respektu vůči partnerovi.

 

Správce informace: Daniel Zátopek, webmaster@inselect.cz

—————

Zpět